top of page

Afdekplaat versterker

Updated: Sep 25, 2022

Ik was al l een tijd bezig met purrre, waarom ... geen idee. Bergjes maken en zo en dat soort dingen. Ook was ik bezig met mijn auto, middenconcole bouwen, audio-installatie en noem maar op. Voor mijn kofferbak had ik al een paar ontwerpen gemaakt. Van die 'stealth' installaties is ook mooi, maar ik wilde toch iets anders. Ik hou van metal, tribals en al dat soort dingen dus daarmee wou ik iets gaan doen. Wel wilde ik het niet te overdreven maken want ik wilde wel gewoon mijn kofferbak kunnen gebruiken. Dat is natuurlijk wel eens handig zo nu en dan.



Zijpanelen

Als eerste heb ik een frame gemaakt met daarop een verhoogde vloer. Zo heb je ruimte om versterkers, bekabeling en zo meer te monteren. Daarna heb ik zijpanelen gemaakt en deze zo'n 61cm uit elkaar in mijn kofferbak geschroefd, de breedte van een plaat MDF, lekker makkelijk. Zo'n vloer is leuk, handig, maar aangezien ik ook wel iets aparts wou kwam ik dus op een gegeven moment met dit idee, een afdekplaat.



De afdekplaat

De afdekplaat is gemaakt van MDF en pur, leuk spul. Als eerste heb ik een plaat op maat gezaagd, de lengte dan, de breedte was al goed. Vervolgens heb ik rondom een lijn gezet, als marge zeg maar, en het ontwerp op de plaat getekend met potlood. Het idee heb ik ooit eens ergens op internet gezien. Het logo wilde ik in het zicht hebben dus ik heb het ontwerp wat aangepast aan de afmeting van de plaat zelf en zodat het logo goed te zien was. De rest is gewoon een beetje 'natvingerwerk'. Na wat gekrabbel heb ik het ontwerp overgetrokken met stift en vervolgens uitgezaagd met een decoupeer zaag.



Tip: Let op dat je het voldoende ondersteund in verband met de dunne randen en de punten. De kans is groot dat het breekt, vooral wanneer je een dunne plaat MDF heb. Ook is het handig om de punten en dergelijke iets ruimer uit te zagen. Je kan deze dan later bijwerken.



Purrre

Het zagen is klaar, de punten bijgewerkt ... het purre kan beginnen. Purschuim zet nogal flink uit dus het is aan te raden niet gelijk de hele plaat vol te spuiten. Het zet flink uit en het duurt lang voor het uitgehard is. Ik spreek uit ervaring. Vroeger noemde ze mij 'Pietje pur'.

Ik heb dus een laag aangebracht en tijdens het purre af en toe met een stukje hout het pur wat door elkaar geroerd. Zo kan je het een beetje verdelen. Wanneer de pur uitgehard is heb ik alles weer uitgezaagd, net als eerst. Dit maal niet met de decoupeerzaag maar gewoon met een los ijzerzaagblad. Door het al eerder uitgezaagde ontwerp kan je mooi langs de randen zagen. Daarna heb ik het geheel vlak gemaakt. Dit heb ik gedaan met en handzaag en een paar blokken hout aan weerszijde voor de 'geleiding'. Door die blokken kan je mooi met je zaag eroverheen en is alles even hoog, soort van. Als laatste heb ik het pur bij de punten schuin gesneden en hier en daar de randen wat schuiner gemaakt zodat het er wat grilliger uit ziet.


Verven

Purschuim is ook prima te verven. Ik heb hiervoor hobbyverf gebruikt. Als eerst heb ik het geheel zwart geverfd. Zo heb je een mooie 'basis'. Daarna heb ik het gedry-brushed, telkens met een lichtere kleur grijs. Op de foto zie een witte laag, dat is muurverf. Waarom ik dat gedaan heb? Goede vraag ...



Polyester

Purschuim is, nadat het is uitgehard, nogal zacht. Je kan er in prikken, er kan makkelijk iets afbreken of scheuren. In sommige gevallen is het geen ramp, in andere gevallen is het niet handig. Je kan dit oplossen door je creatie te voorzien van een laag polyester, eventueel in combinatie met glasvezel. Door de polyester kan het purschuim beter tegen een 'stootje'.


Let wel dat polyester warm word wanneer je het mengt. Dit komt door de chemische reactie dat dan plaats vind. Door de hitte kan het purschuim iets krimpen. Ik ben hierachter gekomen toen ik bezig was met een ring van purschuim, voor om mijn subwoofer. De ring paste mooi in het gat, na het aanbrengen van de polyester was er een ruimte. De ring was dus blijkbaar 'gekrompen', weer wat geleerd.


 

Ps. De foto's die je hier ziet zijn oude foto's. De eerste is tijdens het 'passen' van de versterker en de andere is een probeersel met muurverf. Ik heb helaas geen foto van het eindresultaat.

3 views0 comments

Recent Posts

See All

Comments


bottom of page