top of page

How-to: scenery and stuff

Updated: Sep 25, 2022

Hieronder een kleine greep uit mijn collectie. How-to is misschien niet helemaal een goede titel aangezien er ook dingen tussen staan die je gewoon kan kopen, maar kon effe niks anders verzinnen. Ik gebruik het vaak bij het maken van bergen maar je kan het natuurlijk ook voor allerlei andere dingen gebruiken. Zo kan je bijvoorbeeld zaagsel en schelpenzand gebruiken om door verf te roeren. Zo krijg je een aparte textuur. Het leuke is ook dat het niet veel kost en het is leuk en makkelijk om te maken. Het opbergen kost wel wat. Ik gebruik veelal saladebakjes en yoghurt emmers. Je moet deze wel eerst leeg eten, al vind ik dat nou niet echt erg.

Je kan dus eigenlijk van alles gebruiken voor je hobby. Sommige dingen gebruik je heel ergens anders voor, andere dingen gooi je normaal weg. Met een beetje creativiteit en fantasie kom je een heel eind. Je kan van alles kopen maar je kan dus ook van alles gebruiken en /of zelf maken.

Hieronder vind je een aantal voorbeelden van wat ik veel gebruik.



Zand / grind etc.

Mijn vader heeft duiven en dus ook allerlei dingen als schelpenzand, grit en vloerdekkorrels en noem maar op. Ik pak zo nu en dan wat af. Zand is handig om te gebruiken bij of met verf bijvoorbeeld. Zo krijg je een textuur, zelfde idee als bij muurverf. Ik heb ook wel eens iets geverfd om het er verroest uit te laten zien. Ik ben wat gaan experimenteren met rode, oranje en bruin verf en moet zeggen ... valt niet echt tegen. Voor de textuur heb ik er wat zand op gestrooid en daarna gedept met verf. Zo krijg je beetje het effect van afbladerende verf. Bij bijvoorbeeld Warhammer word het ook veel gedaan bij bunkers, zo krijg je een soort van beton-look.

Je kan hiervoor ook gewoon zand en zo gebruiken wat je in je tuin vind, op straat of ... waar dan ook. Probeer gewoon eens wat uit. Grit, vloerdekkorrels en dergelijke gebruik ik ook regelmatig. Bij het maken van bergen strooi ik het rond de berg, en soms ook vul ik er wat gaten en kieren mee op. Daardoor krijg je vanzelf een leuke structuur, en je ben alle gaten en kieren kwijt.



Zaagsel

Met zaagsel kan je ook leuke dingen doen. Normaal veeg je het op als je klaar ben met zagen en gooi je het weg. Maar ... je kan het ook opvegen en in een bakje doen. Je kan het gebruiken door je verf voor een leuke textuur. Je kan het ook verven. Je kan het ook bijvoorbeeld gebruiken voor je berg of landschap. Zo heb ik zaagsel in verschillende kleuren groen geverfd en een paar andere kleuren. Leuk voor op een berg als begroeiing of om er een paadje mee te maken. Het is makkelijk te maken en kost weinig, niks eigenlijk.



Dit zijn maar een paar voorbeelden. Je kan nog veel meer gebruiken om leuke effecten te creëren. Denk maar aan bijvoorbeeld kruiden ... Binnenkort meer hierover.


10 views0 comments

Recent Posts

See All

Comentários


bottom of page