top of page

Treintje

Updated: Sep 25, 2022

Mijn vader had vroeger een spoorbaan, nu had hij op de kast al een tijdje een paar locomotieven staan op een paar lengtes rails. Omdat ik nogal veel met bergies en dat soort ongein bezig ben kreeg ik het idee om een 'ondergrondje' te maken voor die treinen.



Ik heb de 2 locomotieven neergezet op een aantal stukken rails. Deze heb ik aan elkaar gekoppeld met aan het begin een stootblok. In de schuur lag nog een balk te slingeren en deze heb ik op 'maat' gezaagd. De lengte maakte niet uit omdat de plaats waar ze kwamen te staan lang genoeg was. Wel heb ik de balk iets langer gehouden zodat er bij het stootblok nog wat ruimte was. De breedte heb ik zo gelaten, die was al goed dus dat kwam mooi uit. Vervolgens heb ik de balk geschuurd en zwart geverfd. Normaal neem ik gewoon hobbyverf maar die was op, ik had nog wel een bus Rustoleum staan. Ik heb een tijd terug mijn auto gerold en had nog verf over dus ... De basis is dus klaar.



Verven: Hoe heb ik het gedaan?

Het is heel simpel eigenlijk. Hieronder zie je, stap voor stap hoe ik het gedaan heb. Als eerst heb ik dus de balk zwart geverfd en op de natte verf heb ik schelpenzand gestrooid. Toen ben ik er nog met een kwast overheen gegaan zodat alles zwart was. Nou is schelpenzand nogal fijn dus je zou denken 'wat heeft het dan voor nut?'. Nou, het valt niet tegen eigenlijk, je hebt toch een aardige textuur, ondanks dat het fijn zand is. Daarna heb ik muurverf, gemengd met een beetje zwart, aangebracht met de zogenaamde 'dry-brush techniek. Dit heb ik een paar herhaald, met telkens een lichtere kleur grijs.



Gras

Eenmaal geverfd heb ik het gras aangebracht. Dit is eigenlijk gewoon gekleurd zaagsel, dit is eenvoudig zelf te doen. Na aan het aanbrengen heb ik er nog een beetje groen spul op gestrooid wat ik nog had liggen van mijn vaders spoorbaan. Wat het is weet ik eigenlijk ook niet maar het ziet er wel leuk uit.


Ballast

De ondergrond is klaar en de rails kan er op. Omdat de balk niet zo breed is heb ik besloten om de rails meer naar de zijkant te plaatsen zodat er aan de andere kant meer gras te zien is. De rails heb ik vastgelijmd met een hoop lijm. Waarom? Ik heb daarna er gelijk wat van dat grind op gestrooid. Dit heeft mijn moeder ooit eens gekocht voor weet ik veel wat, niks mee gedaan. Voor dit project is het wel mooi, qua kleur en grootte.



'Finishing touch'

Alles geverfd, voorzien wat gras en ballast en ... tijd voor de finishing touch. Van vroeger had ik nog wat 'struikjes' over. Deze heb ik hier en daar op de rails gelijmd en aan het begin van het spoor, op het open stuk. Zo heb je gelijk een soort van overgang van het gras en de ballast. Ik had ook nog Engels mos liggen. Hiervan heb ik ook een paar plukken er op gelijmd. Als opvulling heb ik hier en daar nog wat 'flock' gestrooid en wat van die kleine struikjes. Zo krijgt het een beetje een verwilderd geheel. Leek me wel passen bij deze oude stoomlocomotieven.

En weer terug waar ze vandaan kwamen, maar nu met een ondergrondje.



Al met al vind ik het aardig gelukt. Het was leuk om te doen en het is ook denk ik één van de weinige dingen die ook nut heeft zeg maar, haha. En ... de 'klant' was ook tevreden.

1 view0 comments

Recent Posts

See All

Comments


bottom of page