top of page

How-to: Cocktailglas

Updated: Sep 25, 2022

Ik ben altijd al bezig geweest met tekenen, knippen en plakken, graveren, dingen verzinnen en ... je drinkt nog wel eens een drankje en wat is dan nog leuker dan je eigen glas? Geen idee, maar goed ik kreeg op een gegeven moment een soort van brainwave. Ik drink nog wel eens een drankje en ik hou wel van tribals en vlammen en alles dus het leek me wel wat om eens een glas te graveren, voor me zelf dus. Mijn eigen 'cocktailglas'.


Ik hou ook van tribals, vlammen, doodskoppen en dat soort dingen, dus tribals, dat ging het worden. Tijdens een kleine speurtocht kwam ik tribal-achtige vlammen tegen op Internet. Dit glas heb ik dus een hele tijd gebruikt, totdat iemand het glas liet vallen. Glas en plavuizen, da’s dus geen goede combinatie. Dus helaas …tijd voor een nieuw glas, en ontwerp.


Maar goed, hieronder kun je zien hoe ik het gedaan heb.


​Gebruikt spul:

  • Een ontwerp op papier

  • Iets om te meten

  • Stift

  • Proxxon boor (of soortgelijk ding)

  • Paar glasstiften (verschillende diktes)

  • Alcohol, om schoon te maken, niet om te drinken ((komt later als het glas klaar is)

  • Doekje

  • En een glas uiteraard

 

Stappenplan:​


Stap 1:

Op het Internet heb ik dus dit deze tribal-achtige vlammen gevonden. Met Photoshop heb ik de linker en rechterkant van de tribal aangepast zodat deze mooi op elkaar aansloten. De tribal heb ik vervolgens gekopieerd, en ernaast geplakt.


​Stap 2:

Met behulp van een stuk papier heb ik de binnendiameter opgemeten. Dit kun je gemakkelijk doen door een strook papier in het glas te doen, tegen de buitenkant, en op de plaats waar het papier overlapt een streepje zetten.

Wanneer je het papier uit het glas haalt en plat legt kan je dus heel simpel de breedte opmeten. De breedte had ik dus, en de hoogte is gewoon kwestie van wat je mooi vind. Ik heb onder en boven een paar cm vrijgehouden.

Stap 3:

Met uitprinten kun je de maten invullen en zo heb je dus een mooi ontwerp op ‘maat’. Het ontwerp heb ik ‘uitgeknipt’ (zie foto), opgerold en in het glas gedaan. Je kunt het ontwerp nog ook even vast plakken met een stukje tape, maar in dit geval was het niet nodig Bij andere glazen, of vazen en dergelijken kan het zijn dat het wel makkelijk (ver) schuift en dan is het wel aan te raden om het eventjes vast te plakken hier en daar.


​Stap 4:

Dan kan het graveren beginnen. Als eerste heb ik het ontwerp met een dunne stift de lijnen overgetrokken, gewoon lichtjes. Het is wel vrij lastig te graveren, gezien de kleine diameter van het glas. En door dat het glas een paar mm dik is zit er dus ruimte tussen je ontwerp en wat je graveert. Hierdoor krijg je een vertekend beeld wanneer je het glas niet goed recht voor je houdt. Wanneer je het niet goed recht houd heb je kans dat je er ‘naast’ graveert. Dat is ook één van de redenen dat ik het eerst lichtjes overtrek.


Stap 5:

Het overtrekken is klaar, en het ontwerp kan er uit. Vervolgens heb ik alles overtrokken met een dikkere stift. Zo worden de lijnen een stuk duidelijker en één geheel. Ook kan je eventuele kleine foutjes wegwerken.


​Stap 6:

Na het overtrekken heb ik de tribals ‘ingekleurd’. Dit heb ik gedaan door de stift op zijn langzaamste stand te laten draaien. Door dat deze zo langzaam draait, stuitert hij als het ware over het glas.en krijg je dus kleine putjes. Je moet dan wel opletten dat je de stift goed beet houd, anders stuitert beetje te enthousiast en krijg je dus ook putjes buiten je tribal, wat niet de bedoeling is. Gewoon goed vast houden en lichtjes laten stuiteren.

Door de stift langer of korter op één plek te houden, of wat met de 'druk' spelen kun je leuke effecten creeeren. Zo heb ik de bovenkant geheel ingekleurd, en heb hierbij de boor wel iets sneller laten draaien. Vervolgens heb ik de rest ingekleurd door geleidelijk aan naar beneden toe steeds minder lang op dezelfde plek te ‘krassen’. Bij het onderste stuk heb ik de boor zo langzaam mogelijk laten draaien en het lichtjes 'ingekleurd'. Nou ja, ingekleurd is een groot woord, aangezien het maar een aantal spikkels zijn. Zo kan je een mooie overloop maken. Je kan het net zo inkleuren als je wilt. ​En dan is je glas gereed.



TIP: Maar je glas goed schoon voor je het gebruik. Ik heb het glas na het graveren schoongemaakt zodat het 'stof' eraf is. Dat 'stof' is in principe wel gewoon glas, dus dat lijkt me niet zo best voor je.



Eerst heb ik er een doekje over heen gehaald, maar ik heb voor de zekerheid heb ik het glas ook nog even onder de kraan gehouden. Als dat dan klaar is kun je je glas vullen met wat ijsklonten, wat cola en een flinke scheut rum, en dan ...



Genieten maar van je nieuwe 'Cocktail' glas.

(geniet, maar drink met mate (dus niet alleen?)


 

R.I.P.

RUST IN PIECES

2014  -  2016

Na een korte tijd is het glas niet meer onder ons. Na een

groot aantal cocktails helaas afscheid moet nemen.


" Ashes to ashes, Glass to glass "



2 views0 comments

Recent Posts

See All

Comments


bottom of page