top of page

How-to: Homemade flock.

Updated: Sep 25, 2022

Flock, simpel en goedkoop zelf te maken. Je kan het gebruiken voor je modelspoorbaan, op bergen en nog veel meer. Je kan het kopen in allerlei kleuren maar je kan het ook heel makkelijk zelf maken en het kost niks. Ik heb het ondertussen al een paar keer gemaakt, in verschillende kleuren. Zo heb ik het gebruikt op een aantal bergen en op mijn Kerstdorp. Naast 'begroeiing' is het ook handig om er bijvoorbeeld paadjes mee te maken.


Zelf maken

Het is heel makkelijk zelf te maken. Het enigste wat je nodig heb is water, een paar druppels verf (kleur naar keuze) en ... zaagsel. We hadden in een tuin een berk die al half dood was en uit voorzorg (harde wind en zo) hebben we de boom om laten zagen. Ze hebben de boom gelijk in stukken gezaagd, handig voor in de open haard. Er kwam ook nogal een hoop zaagsel van af. Ik heb het bij elkaar geveegd, wat takjes en zo eruit gehaald en vervolgens een beetje gezeefd. Heb je nou geen boom die om moet, of verbouw je niet zo veel? Informeer dan eens bij bijvoorbeeld een bouwmarkt bij jouw in de buurt.



'Bereidingswijze':

  • Meng een paar druppels verf met een hoeveel water. Ik eet nog wel eens yoghurt dus ik had nog een paar emmertjes over, erg handig. Ook hiervoor kwamen ze van pas.

  • Gooi wat zaagsel in het mengsel en roer het door elkaar tot al het zaagsel gekleurd is.

  • Gooi het mengsel ergens op en spreid het uit en laat het drogen. Een oud bord of dienblad is handig.


Om het drogen wat te 'versnellen' kan je het zo nu en dan alles een beetje doorroeren. Zo droogt het iets sneller en is het ook al wat losser.


Ik heb zaagsel in een aantal kleuren geverfd, voornamelijk groen, en in bakjes gedaan. Ik heb het gebruikt op een aantal bergen en het overtollige zaagsel, wat er af kwam heb ik bij elkaar geveegd en in een ander bakje gedaan. Een soort van afvalbakje, maar dan anders. Weggooien is zonde en het komt altijd wel van pas. Er zit dan wel allerlei kleuren door elkaar maar het is daardoor ook weer 'natuurlijker'.


 

Tip: Zoals ik al eerder zei: Bakjes van salades, boterkuipjes, yoghurt emmers en dergelijke zijn erg handig. Ze kosten niks (je gooit ze anders toch weg), sluiten goed en je kan ze makkelijk stapelen. De bakjes van de Chinees zijn ook erg handig. Ik heb er al jaren een groot deel van mijn Lego in zitten. Oké, het kost wel iets meer maar je heb dan gelijk een paar dagen wat lekkers te eten.

5 views0 comments

Recent Posts

See All

Comments


bottom of page