top of page

Textuur

Soms wil je iets van een kleurtje voorzien. Het is lelijk geworden of je ben gewoon de kleur zat. Maar soms wil je toch wat anders ... zoals bijvoorbeeld wat textuur. Maar hoe doe je dat?

Muurverf

Om een leuk textuurtje te krijgen kan je muurverf nemen. Je heb keuze uit grof, middel en fijn. Leuk, als je wat over heb van het verbouwen, maar anders ... een hele emmer is dan weer een beetje té. Bij Action kwam ik eens een fles 'betonlook' tegen. Ik was wel benieuwd en het is inderdaad best leuk. Alleen het is grijs. Voor als je een beton-look wil, dan is het wel leuk. Maar anders, net als met de muurverf, heb je dus één kleur. Je kan het wel mengen, maar om sommige kleuren te krijgen word het toch wel wat lastig.


Zelf mengen

In plaats van muurverf kan je ook zelf je verf mengen. Je kan hier van alles voor gebruiken, zand, grond, grind en noem maar op. Dit meng je dan met de kleur verf naar keuze. Voor andere doeleinden heb ik eens schelpenzand geverfd. Ik heb pas een houten balk geverfd, basis kleur, en daarna schelpenzand op gestrooid. Wat heeft het nou voor nut zou je denken, aangezien het fijn zand is? Toch geeft het een aardige textuur. Oké, het is natuurlijk nogal fijn. Wil je meer textuur? Dan kan je ook gewoon zand gebruiken en zelfs ´grind´. Ik heb ook wel eens grind gebruikt en vloerdekkorrels. Voor het één was het goed, voor het ander was het een beetje te grof. Wil je het fijner hebben, dan kan je het ook zeven. De meeste zeven zijn veel te fijn en hou je alleen maar gruis over. Dan kan je net zo goed zand nemen. Wat wel handig is hiervoor is een 'vergiet'. Je hebt verschillende soorten en maten vergieten, ook met vrij kleine openingen.


Bij de houten balk heb ik er schelpenzand op gestrooid en vervolgens het met verf een beetje gedept. Zo is alles de zelfde kleur. Dit is natuurlijk handig omdat je dan de verf ook voor iets anders kan gebruiken. Met zand werkt het op zich wel. Maar bij grind en zo kan je dit beter door de verf roeren voor dat je gaat verven. Het is wel een beetje lastig verven maar werkt beter dan het er op strooien, net als met zand. Wanneer de verf droog is is het wel aan te raden om nog een laag (gewone verf) aan te brengen zodat de 'korrels' beter blijven zitten.


Kortom, het is een beetje van uitproberen. Je kan allerlei soorten en maten zand kopen, van zakjes gekleurd zand tot bussen schelpenzand. Ook kan je allerlei soorten en maten grind kopen bijvoorbeeld ter decoratie. Leuk, maar het nadeel is dat het vaak veel is. Wat je ook kan doen is gewoon in je tuin kijken, neem wat grond, een handje van de oprit, veeg wat bij elkaar of als je heb gezaagd, zaagsel is ook leuk. Mogelijkheden genoeg.



TIP: Ken je iemand die duiven heeft? Ideaal. Ze hebben vaak droogdekkorrels (ook leuk voor ballast, bij treintjes) grit en schelpenzand.



Verf Ik pruts nogal wat af en zo het één en ander geleerd. Het scheelt nogal wat voor verf je heb, wat je er door heen roert en waar je het op smeert. Omdat ik vaak hobbyverf gebruik en veelal met hout en piepschuim werk weet ik niet hoe het met andere verf en materiaal zit. Ik zou zeggen probeer het gewoon uit. Het is leuk om te doen en je kan er leuke effecten mee maken.


Wat anders

Naast het 'zand en grind' kan je nog veel meer gebruiken. Je heb ook allerlei figuurtjes die je in een zakje kan kopen, sterretjes en dergelijke. Deze kan je 'mee verven'. Je kan het zo laten of met dry-brushen nog een kleur aan toevoegen. Alleen werken die figuurtjes niet zo op gebogen vlakken. Dingen als flakes en zo geeft ook een leuk effect. Deze heb ik bijvoorbeeld gebruikt bij een paar 'roest' ideetjes. Althans, een poging tot. Het resultaat viel niet echt tegen eigenlijk.


Bergies bouwen

Voor het maken van bergen en dergelijke is het gebruik van zand en grind en dergelijke ook wel handig. Wanneer je, net als ik, veel piepschuim gebruik, heb je nog wel eens wat kieren, spleten en gaten. Voor een berg is het niet zo erg, maar wanneer je erge grote kieren en zo heb, of naden tussen stukken piepschuim, dan is zand en grind ook handig om dat er mee weg te werken. Zo gebruik ik dat ook wel eens tijdens het verven. Onder het verven door strooi ik er dan wel eens wat zand en grind op en over, zo krijg je een leuke textuur en ben je gelijk van een hoop 'bolletjes' af. Ook kan je er tijdens het verven gelijk wat oneffenheden mee wegwerken zoals dus kieren en zo. Strooi gewoon wat in de kieren en gaten en verf er overheen. Normaal lijm ik het er eerst in, zo veel mogelijk, maar mocht je toch nog wat tegenkomen met verven ... Ideaal. Kost niks en het geeft ook nog eens extra textuur.


Opbergen

Als je wat langer pruts net als ik, heb je al aardig wat bij elkaar geraapt. Maar waar laat je dat allemaal? Ik heb nog wel een paar ideetjes.

1 view0 comments

Recent Posts

See All

Warhammer: Citadel skulls

Altijd al iets gehad met doodskoppen, tribals, vlammen en al dat spul. Op de één of andere manier hangt dat ook allemaal samen. Kijk maar...

Lege flessen: Glasbak of ...

Ik kijk nog wel eens op Pinterest, handig voor ... van alles eigenlijk. Hoe weet ik niet meer maar ik kwam dus op een gegeven moment...

Comments


bottom of page